ALS - livet och politiken

En blogg om att leva med ALS - men också om livet, samhället och vår omvärld

Torsdag 14 januari 2021

Publicerad 2021-01-14 20:01:39 i personligt,

 Min älskade Stefan. Det är omöjligt för mig att förstå att du har gått bort. Du finns här i varje liten por, i oss, i huset och allt vad vi gör är det en enda påminnelse om dig. Efter du så lugnt hade somnat in med mig, din syster Gunilla och en sjuksköterska från Hemsjukvården vid din sida, hade vi dig kvar hemma tills tårarna hade slutat komma. Jag, våra döttrar Amanda och Elin, Gunilla och våra mammor var med dig långt in på natten. Av läkaren som konstaterade ditt dödsfall, fick jag telefonnummret till begravningsbyrån som vid 02-tiden på natten kom och hämtade dig. Aldrig hade jag funderat över hur det skulle vara att följa sin avlidne man, liggandes på en smal bår med ett överdragsskynke på sig, ut till den skåpbil som förde dig till ett kylrum. Jag visste att du skulle dö men det var omöjligt att förbereda mig för det oundvikliga.
Nu har det gått drygt två veckor och dagarna är i ett töcken. Det var först igår som jag kunde eller tillät mig att falla ner i en avgrundssorg efter dig, det var igår ett år sedan vi fick din diagnos.
Redan i somras när din pappa hade gått bort, pratade vi om din begravning. Du berättade vilka kläder du ville ha på dig, vilken präst du helst ville ha, de psalmer och låtar du tyckte skulle passa bra. Du sa att du ville börja begravningen riktigt sorgligt och sedan avsluta den lite muntrare. Så typiskt dig Stefan, ut med skiten men sedan skall vi ha skoj.......vi får väl se hur begravningen blir. Du underlättade i varje fall för mig när jag idag har pratat med prästen och vi har bestämt hur begravningen skall bli.

 
 

Kommentarer

Postat av: Gunilla

Publicerad 2021-01-14 20:37:48

Kära älskade Helene <3!
Det är så ofattbart allting och det skär i mig att läsa, men jag är väldigt tacksam att du skriver här. Nu sitter Stefan och är nöjd och stolt på sitt moln, det är jag helt säker på!
Massa kramar till er <3 <3 <3

Postat av: Pia Forsell

Publicerad 2021-01-14 21:19:12

Fina Helene❣️ jag tänker på dig & tjejerna. Jag vet att du är stark & att ni kommer fixa det här tillsammans. Men jag är oerhört ledsen över att ni inte fick ha kvar Stefan en lite längre tid! Jag är säker på att det kommer bli en fantastiskt fin begravning Stefan har ordnat till❤️

Postat av: Pia Forsell

Publicerad 2021-01-14 21:19:24

Fina Helene❣️ jag tänker på dig & tjejerna. Jag vet att du är stark & att ni kommer fixa det här tillsammans. Men jag är oerhört ledsen över att ni inte fick ha kvar Stefan en lite längre tid! Jag är säker på att det kommer bli en fantastiskt fin begravning Stefan har ordnat till❤️

Postat av: Sonja

Publicerad 2021-01-14 21:29:41

Finner inga ord, så delar en dikt:

Då ni är sorgsna,blicka in i era hjärtan och ni ska se, att ni i verkligheten gråter över det som en gång skänkte er glädje ❤

*Kahlil Gibran*

Postat av: Camilla Z. Hedenström

Publicerad 2021-01-14 21:39:07

♥️♥️♥️

Postat av: Gunvor Solander

Publicerad 2021-01-14 22:26:04

Helene 💔Tänker på Er 💕 Har inte heller några egna ord, men citerar Peter le Mark ur albumet ”Den tunna tråden”

Jag går bakom dej
Jag följer dina spår
Från hela himlen
Ser jag vart Du går

Det är inget avslut
När vi tar farväl

Kram Gunvor

Postat av: Ingela

Publicerad 2021-01-15 00:41:03

Så fint avslut ni fick tillsammans.
Tack för du skrev.
Jag har tänkt mycket på er och funderat på hur det gått.
Massa omtankar till er ❤️
Vila i frid Stefan .

Postat av: Christine

Publicerad 2021-01-15 01:24:48

❤️❤️❤️❤️❤️❤️

Postat av: Lotta

Publicerad 2021-01-15 04:03:45

Tack för du orkar dela med dig till oss i all din sorg. Har tänt ett ljus för Stefan samt för er varje dag. Vad fint att ni fanns där hos Stefan in i det sista.

Många kramar till er!

Postat av: Helen

Publicerad 2021-01-15 07:04:31

Så länge vi minns de som gått före, finns de ♥️
Förstår att sorgen känns bottenlös, låt den komma, gråt! Men minns honom, då är han aldrig långt borta! ♥️🕊

Postat av: Anonym

Publicerad 2021-01-15 09:20:12

Så fint avslut ni fick tillsammans.
Tack för du skrev.
Jag har tänkt mycket på er och funderat på hur det gått.
Massa omtankar till er ❤️
Vila i frid Stefan .

Postat av: Åsa

Publicerad 2021-01-16 08:50:03

Vet att inga ord räcker till i denna bottenlösa sorg. Tack för att Du delar med dig så att vi får en möjlighet att delta i avskedet. Har tänt ett ljus för Stefan.

Beklagar sorgen ❤️

Postat av: Carina Sandgren

Publicerad 2021-01-16 13:13:43

Tack för du delade med dig. All styrka till er ska tända ett ljus för Stefan.

Postat av: Cilla

Publicerad 2021-01-18 00:15:44

Kommer sakna han blogg. En massa varma hälsningar till alla er. ❤️

Postat av: Sirpa Steen

Publicerad 2021-01-20 22:00:05

Tillochmed himlen gråter....
Finns inga ord men tack för att du dela det innersta och privata ;slutet.
Jag önskar ändå en dag med
förtröstan du har i dina barn
Många kramar till er
Har tänt ljus och kommer att
göra det imorgon med.
Kram ❤️

Postat av: Lisa

Publicerad 2021-01-22 00:20:46

Så oväntat och ändå så väntat. Vila i frid 🙏

Postat av: S

Publicerad 2021-01-22 13:39:41

Vila i frid Stefan. tänker på dig och din fina familj.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela