ALS - livet och politiken

En blogg om att leva med ALS - men också om livet, samhället och vår omvärld

Söndag 29 november 2020

Publicerad 2020-11-29 14:34:37 i personligt,

Efter ytterligare en i raden av nätter med dålig sömn, ligger jag den tidiga morgonen och försöker hitta en vilsam ställning. En ställning där jag kan andas ordentligt. När jag ligger där utan att lyckas komma till ro börjar tankarna vandra iväg. Förmodligen vaknar jag och slumrar jag om vartannat, för tankarna är både klara och diffusa samtidigt. Den stora funderingen handlar om min andning och jag känner mig totalt ensam, eftersom ingen finns som kan råda mig hur jag ska tänka eller göra. Många blir hjälpta av sin ventilator i det här läget, men i mitt fall har det inte fungerat. Ventilatorn trycker in luft i lungorna och förstärker på så sätt andetagen. Muskulaturen i min hals är tyvärr försvagad på ett sätt som gör att det blir som en backventil, så när luften trycker på via näsan stänger halsen av sig och luften pyser ut i munhålan i stället. Så ventilatorn tycks inte vara en framkomlig väg för mig. Således ligger jag denna morgon och börjar inse att resan mot att avlida i koldioxidförgiftning har kommit en god bit på vägen. Och det skrämmer mig där jag ligger och tampas med mina andetag.

 

Rent tekniskt är det möjligt att genomföra en trakeostomi (trak), en ventil i halsen som kopplas till respirator. Då kan jag leva i många år, men som totalförlamad. Det tilltalar mig inte, men det gör å andra sidan inte alternativet heller. Att dö, kremeras och bli nedgrävd i en urna, kanske redan nästa år, är inte någon munter bild att se framför sig. Men samtidigt är jag väldigt ensam i de här funderingarna. Vid olika tillfällen har jag efterfrågat information om vad det konkret innebär att leva med trak, men det är ingen som har kunnat hjälpa mig med det hittills. För om jag nu måste bestämma mig för om jag ska acceptera att dö i närtid eller välja andningshjälp, måste jag veta exakt hur livet blir innan jag kan fatta ett beslut. Jag behöver helt enkelt ett detaljerat beslutsunderlag med en konsekvensbeskrivning. Och jag kan förstå att ingen inom vården vill råda i beslutet att leva eller att dö. Frågan är för stor för det och innefattar etiska dilemman. Men det innebär ändå att frågan ligger och skvalpar runt i mitt huvud där jag ligger i min ensamhet om morgonen. Och jag vet alltför väl att om jag inte agerar alls är det ovedersägligen så att jag inom en snar framtid kommer att sänkas i en urna på Nödinge kyrkogård. Den tanken gör det inte lättare att andas!

Kommentarer

Postat av: Lena

Publicerad 2020-11-29 15:10:44

Så sorgligt att behöva tänka så Stefan ❤ Livet är inte rättvisst

Postat av: Gunilla

Publicerad 2020-11-29 18:30:41

Alldeles fruktansvärt och omänskligt 😭...
Kramar om 💞💞💞💞💞

Postat av: /carina

Publicerad 2020-11-29 18:56:04

Det känns märkligt att trycka på gilla till en sådan avgrundssvart text. Men jag tänker att det kanske är en tröst att du blir läst.

Postat av: Lisbeth

Publicerad 2020-11-29 19:11:52

Fruktansvärt.💞💞💞

Postat av: Ann K

Publicerad 2020-11-29 21:43:31

Jag läser alltid dina texter och nu måste jag kommentera. För nu kan jag inte hålla tillbaka tårarna! Det är starkt att du orkar dela med dig! Skulle göra vad som helst för att hjälpa dig och familjen. Det är en fruktansvärd sjukdom, jag trycker inte gilla till sjukdomen utan för att stödja dig! Du skriver fantastiska texter och har en skön humor.
Många styrkekramar!🤗

Postat av: Gun

Publicerad 2020-11-29 22:26:25

Varma styrkekramar 💞💞💞

Postat av: Catrin

Publicerad 2020-11-30 08:43:56

Jag kan bara instämma i kommentarer från andra: ditt sätt att beskriva din svåra situation är mycket drabbande. Även om jag inte känner dig tänker jag ofta på dig. Den utsatthet och ensamhet du känner inför att fatta ett beslut om ditt resterande liv kan nog ingen sätta sig in (som inte själv är i en liknade situation). Jag funderar på om det någon möjlighet att få kontakt med någon som just är i en liknande situation, någon som själv är sjuk eller anhörig? Jag är inte alls insatt i ALS men jag tänker att det brukar finnas patientorganisationer. Kanske finns någon du kan kontakta där? Kanske finns det någon annan som liksom du bloggar om sin situation, som du kan kontakta? Att dela sina erfarenheter med någon är i en liknande situation - och som kanske kan dela erfarenheter eller råda - kan möjligen också minska den stora ensamhet du känner.

Med varma hälsningar från ,

Catrin

Postat av: Marcela

Publicerad 2020-11-30 20:24:48

Mycket sorgligt! Finns det inte någon förening med människor som lever med trakeotomi så att de kan berätta för dig hur det är och du kan få en bättre bild för att kunna forma ditt beslut. Det känns så jobbigt att inte kunna hjälpa på något sätt. Jag tänker också på hur svårt allt det här måste vara för dina nära och kära. Många varma kramar från din arbetskamrat. Marcela

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela