ALS - livet och politiken

En blogg om att leva med ALS - men också om livet, samhället och vår omvärld

Torsdag 25 juni 2020

Publicerad 2020-06-25 20:18:00 i personligt,

Efter morgonens arbetspass, då jag agerar sekreterare i vårt pågående projekt, sätter jag mig tillsammans med Helene i skuggan på den nya lilla altanen och funderar lite över livet. I skuggan på förmiddagen går det an att njuta en dag som denna, när temperaturen ligger närmare trettio grader och där solen steker obarmhärtigt på allt i dess väg. Utan den onödiga sjukdomen hade jag möjligen kunnat sitta i skuggan vid ett bad och läst en bok. Problemet är bara att man sällan hittar skugga ute vid havet. Så det alternativet hade nog gått bort i alla fall. För många år sedan när Helene och jag brukade semestra i Grekland gällde det att hitta platser med både sol och skugga. När vi var på Santorini 2002 satt jag hela förmiddagen i skuggan och läste böcker och drack kaffe, medan Helene låg i solen och gottade sig. Hotellägaren kallade mig för ”professorn”, eftersom jag satt och läste hela tiden. Fram på eftermiddagen passade det bra med en siesta på ett avkylt hotellrum, följt av en chokladbit och en whiskey på balkongen. Under de omständigheterna är det helt ok med hetta.

 

Men idag har jag mest legat i soffan och försökt hitta tvärdraget vid de öppna fönstren. De nya sensationerna i kroppen handlar om tårna på vänsterfoten som har börjat domna bort. Även i vänster hand kan jag känna en viss avdomning. Förutom detta blir benen allt svagare och jag blir fort trött när jag går och tenderar att inte riktigt orka upp för trappan med enbart benkraft. Så den sprider sig märkbart nu, den ovälkomna inkräktaren. En positiv sak är dock att jag för första gången på veckor har fått i mig alla kalorier jag behöver och till och med kanske en extra. Jag har gett upp min stolthet i att äta mat som vanligt och äter bara det jag tycker är gott för att sedan dra i mig näringsdrycker. Sedan går det an att komplettera med lite chokladkex och ostbågar. Så den här kopiöst varma junidagen har onekligen bjudit på en och annan aktivitet av positiv karaktär. Det är väl bara att njuta av det, som njutas av kan!

Kommentarer

Postat av: Gunilla

Publicerad 2020-06-25 20:38:52

Ja denna värme... finns inte mycket mer att göra än att försöka hitta skugga och njuta av den 🤔! Men bäst av allt är kvällarna på balkongen 😊!
Kram 🥰❤

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela