ALS - livet och politiken

En blogg om att leva med ALS - men också om livet, samhället och vår omvärld

Måndag 27 april 2020

Publicerad 2020-04-27 16:25:21 i personligt,

Så har jag arbetat min första dag på många veckor. Visserligen på 25 procent och visserligen hemifrån. Men ändå! Det känns gott att kunna flytta fokus från sig själv och sina egna bekymmer till något annat.

 

Dock kan jag inte undgå att tänka på att jag i mitt arbete nu ägnar mig åt ett projekt som jobbar i team med olika professioner för att hjälpa unga människor ut i livet, samtidigt som jag själv är föremål för ett annat team som jobbar för att underlätta för mig i egenskap av ALS-patient. Så nu befinner jag mig liksom på båda sidor på en gång. Annars föredrar jag att befinna mig på den sidan som arbetar med att stötta, vägleda, hjälpa, leda… Men så är det väl för de flesta, antar jag. I mitt liv har jag alltid blivit intresserad av att leda och styra, oavsett var jag har hamnat. Om jag går med i en förening har det ofta slutat med att jag har blivit ordförande. Från elev på Komvux till lärare på samma Komvux. På posten blev jag lagledare för brevbärarlaget. Inom politiken har jag också hamnat i presidiet flera gånger. Men nu är jag väl blott 25 procent på ledarsidan och 75 procent på mottagarsidan, eller hur man ska uttrycka det. Och den här gången hade jag inte hunnit att byta sida heller, för den delen.

Bortsett från mina timmar med jobbande, har det varit en ganska tråkig dag idag. Lusten att göra något har varit låg. Egentligen skulle jag ha varit på återvinningscentralen med skräpet som jag röjde ut i helgen, men det har regnat hela dagen så det blev inte av. Men så hörde jag på morgonekot att utredningen om skolsegregation skulle presenteras klockan elva, varpå jag nyfiket satte mig vid teven för att lyssna på SVT forum. Det fria skolvalet, skolpengen och explosionen av vinstdrivande friskolor är en cocktail som jag i många år har varit djupt skeptisk till, varför det glimmade till lite i min ideologiska själ. Men det handlade inte alls om någon presskonferens om skolor inte. Det handlade om det ekonomiska läget i ljuset av Covid-19. Så det är mest sjukdom och elände både här hemma och i omvärlden. Således är det en grå och regnig måndag i ALS-land.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela