ALS - livet och politiken

En blogg om att leva med ALS - men också om livet, samhället och vår omvärld

Måndag 14 september 2020

Publicerad 2020-09-14 18:53:23 i personligt,

Idag var jag nere på Sahlgrenska för att göra ett utandningsprov samt för att byta peg. Det märkliga med att andas i ett rör är att det är så rackarns svårt att dra djupa andetag på beställning. Jag provade ett par gånger först, men fick bara halvdana andetag. Till slut fick jag till ett hyggligt andetag, så nu är det bara att hoppas att värdena tar mig vidare i sållningsproceduren till studien på ALS-centret på Karolinska. Efter nämnda utandning var det dags att byta peggen, vilket ska göras var tredje månad. Förra gången vi bytte var i juni och då var det lite bökigt och lite blodigt. Den nya pegslangen fick tryckas ner tämligen resolut. Dagen efter fick jag feber och kände mig allmänt hängig. Idag var det annat ljud i skällan. Ut med den gamla, lite glidsmörja i kanalen och in med den nya. Genomfört i ett nafs och helt utan obehag. Nästa gång byter vi den själva.

Väl hemma i huset, kraschade vi i soffan och slängde på programmet Det sitter i väggarna, varpå jag raskt drar mig till minnes en händelse som utspelade sig för många år sedan, när vi skulle fixa vår vedspis.

Vi får kontakt med en person som är kunnig i eldstäder och får lite tips om vad som kan behöva göras med den gamla spisen. Bland annat behöver vi lägga på ett lager med murbruk ovanpå ugnsdelen i spisen. Detta speciella bruk finns att köpa i bygghandeln naturligtvis, men vi får ändå tipset att det fungerar lika bra med blålera och vatten. Och med tanke på den begränsade ekonomi vi har vid den här tidpunkten, letar jag upp ett lämpligt gatuarbete och gräver fram några skopor lera. Väl hemma gör jag i ordning en härlig geggamoja och ger mig i kast med vedspisen. Nöjd med mitt värv, åker Helene och jag på semester i några dagar. Vid hemkomsten är jag ivrig att göra en inspektion av min renovering, varpå jag lyfter av plattorna och förväntar mig en slät och fin yta. Tyvärr visar det sig att leran jag har använt nog inte var så ren. Det har nämligen börjat växa gräs i vedspisen.

 

Således bestämmer jag mig för att leja bort arbetet. Dessutom tänker vi att det kan vara klokt att kontrollera rökgången i skorstenen också. Medan muraren går upp på taket, lyfter jag på en liten inspektionslucka som sitter längst bak vid vedspisen. Min uppgift är att lägga ner lite tidningspapper och tända på dessa, så att muraren kan se vilken av de tre rökgångarna som går till köket. Men när jag tänder papperet och ska stänga inspektionsluckan vill det sig inte bättre än att jag tappar tändaren i elden. Reflexmässigt lägger jag på luckan så att gaslågan som uppstår när tändaren smälter inte ska flamma ut i köket. Då kommer jag att tänka på muraren på taket och får en inre syn av hur han träffas av en eldsflamma där han står och balanserar på taknocken. Om jag hade stannat upp och analyserat risken, kunde jag förmodligen ha räknat ut att den lilla gasmängd som finns i en liten tändare inte hade kunnat orsaka murarkillen på taket något obehag. Men i ögonblicket är det ofta just den kloka analysen som inte hinns med, varför jag tänker att jag måste hinna få upp tändaren ur elden innan den exploderar. Så jag öppnar den lilla luckan igen och böjer mig framåt för att kunna lokalisera tändaren. Då exploderar den. Helene, som står strax bakom mig, står snart öga mot öga med en avbränd lugg, ett halvt ögonbryn och en gubbe som lämnar den klockrena analysen; "Herrejävlar!"

Hur som helst blev spisen färdig, luggen växte ut och vi kunde fortsätta att värma upp köket med en sprakande brasa under de kommande vintrarna.


Kommentarer

Postat av: Gunilla

Publicerad 2020-09-14 20:17:52

Skönt att det gick bra den här gången med peggen 🙏💞!
Håller tummarna för att du kvalar in i studien, hoppas av hela mitt hjärta ❤!
Kram 💗💗💗

Postat av: Majvor

Publicerad 2020-09-15 20:05:58

Tycker du är för härlig <3<3<3

Här kommer några supertips från mig <3

https://campadre.se/tipsa/7817?utm_source=mgm&utm_medium=sharelink&utm_campaign=7817

Eller min favorit:

https://invite.bestsecret.se/VZS-8D3-K3M?c=se&utm_campaign=copylink_invitation&utm_medium=copylink&utm_source=invitation&utm_content=registration

Jag handlar genom denna sidan för att få pengar tillbaka:

www.refunder.se/b/Spara50länk

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela