ALS - livet och politiken

En blogg om att leva med ALS - men också om livet, samhället och vår omvärld

Till Alekurirens läsare - och alla andra!

Publicerad 2020-03-10 13:27:00 i personligt,

Först vill jag informera mina läsare av bloggen att jag tillsammans med lokaltidningen i min kommun, Alekuriren, har startat en informations- och insamlingskampanj till gagn för ALS-forskningen. Detta initiativ kommer från Alekuriren och jag är mycket tacksam för detta bidrag till forskningen. Tack!

 

Till alla alebor och lilla edetbor vill jag säga att jag har valt att vara helt öppen med min sjukdom. Någon kanske tycker att det är för privat, men min avsikt är helt enkelt att använda min fruktansvärda diagnos till att försöka göra något positivt. Jag vill rikta ljuset mot ALS, bidra till att sprida information och till att få in pengar till forskningen. Kanske kan vi i en framtid stoppa ALS? Jag ser det inte som att jag blottar mig själv. Jag ser det som att jag blottar ALS!

Om det är första gången du läser min blogg, vill jag orientera dig lite hur den är uppbyggd. Om du vill veta hur sjukdomen började och få veta vad som hände under vägen fram till min diagnos den 13 januari, kan du börja med att läsa texterna som är daterade från 15 januari till 25 januari. Därefter beskriver jag mina tankar om livet och sjukdomen dag för dag. Längst ner på sidan hittar du arkivet, där du kan välja månad.

Min ALS-diagnos är huvudtemat i bloggen, men jag gör även små tillbakablickar på händelser i livet och lite reflektioner kring aktuella frågor. Ibland är det nattsvart, ibland är det med humor och ibland är det bara en liten anekdot eller reflektion i största allmänhet.

Hur bloggen kommer att utvecklas framöver, beror på hur sjukdomen och mitt liv utvecklas. Någon gång kommer mina armar och händer att sluta fungera. Gissningsvis kommer mina texter långsamt att bli något kortare och enklare hållna. Om jag får leva tillräckligt länge är sannolikheten stor att jag kan skriva med en ögonstyrd dator, vilket lär ta tid. Om du möter mig ute i samhället får du gärna fråga mig om det är något du undrar över. Var dock beredd på att jag kommer att svara genom att skriva på mobilen.

Ibland är jag hoppfull, ibland är jag ångestfylld! Det vet man aldrig från dag till dag! Men du är välkommen att läsa min blogg. Tala gärna med dina vänner och bekanta om ALS. Sjukdomen behöver all uppmärksamhet den kan få! Och forskningen alla bidrag! Fortsätt att läsa Alekuriren! Där hittar du information om hur du kan hjälpa till med att stoppa ALS!

Kommentarer

Postat av: Mahlin

Publicerad 2020-03-10 13:46:58

Skriv så länge "pennan glöder": det gör du enastående!

Svar: Tack!
Stefan Hagman

Postat av: Anna Carlbom

Publicerad 2020-03-11 02:43:17

Hej! Jag blev berörd och sorgsen att du har drabbats av denna sjukdomen. Min mamma som var född 1947 och dog av sitt tunga alkoholmissbruk 2008. Min pappa var också född 1947 och också han såg långt ner i glaset, favoriten var öl och whisky med slödricka. Han fick sin Als diagnos på min 40 års dag den 6 februari och dog den 29 maj samma kväll som Eurovison sändes samma år 2010. Min pappa jobbade på Volvo som sbicksre och han märke att borrnaskinen blev tung och han hade svårt att greppa med handen. Han var på Bräcke diakoni och bättre ställe kan man inte vara på. All eloge till hela personalstyrkan, ni är guld värd.

Svar: Så tråkigt att du har förlorat båda dina föräldrar i så tråkiga sammanhang. Då hade din far ett riktigt snabbt förlopp med sin ALS.
Stefan Hagman

Postat av: Anna Enggren

Publicerad 2020-03-13 09:46:53

Väldigt bra text i Alekuriren! Att du orkar vara offentlig med ALS är en styrka! Du bidrar till att göra sjukdomen mer känd och du sätter fokus på vikten av forskning. Du vågar också vara personlig i dina texter. Tack för det!

Svar: Väl bekomme:-)
Stefan Hagman

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela