ALS - livet och politiken

En blogg om att leva med ALS - men också om livet, samhället och vår omvärld

Lördag 28 mars 2020

Publicerad 2020-03-28 13:06:48 i personligt,

Klockan 06.00 väcktes jag av att sköterskan kom in och satte en nål i armen för att ta blodprov. Sedan vaknade jag till och fick ingen vidar ro. Nu känns det som att läget stabiliseras något i varje fall. För första gången gick jag bort till dagrummet och åt frukost, vilket innebär att jag fick se lite nya vyer efter dygnen i mitt lilla rum. För övrigt försöker jag hålla igång genom att promenera fram och tillbaka i korridoren, vilket är måttligt varierande. Men det är skönt att gå efter så mycket liggande som det blir på sjukhus. Ekivoka skämt undanbedes, för övrigt!
  (null)

Men jag löste ändå melodikrysset ihop med min fru idag. Hon satte ljudet på datorn, sedan körde vi FaceTime på mobilerna. Och för att kunna prata, lutade jag moblien mot min pratapparat. På så vis löste vi krysset galant. Men jag föredrar att lösa krysset hemma i köket, förstås. Det som blir så övertydligt när man är inlagd är just att man efter några dagar identifierar sig som patient. Och då känner man sig sjuk. Nu har jag en infart i vänsterhanden, en på högerarmen samt slangen till min peg på magen. Den ena infarten är dessutom kopplad till en droppställning, som jag måste släpa med mig var jag går. Igår var det ännu värre en stund, då jag hade två olika dropp samtidigt, inlklusive två droppställningar. Då var det inte så smidigt. När jag dessutom behöver släpa med mig pratapparaten och mobilen medelst sladdar samtidigt är det lätt att trassla in sig. Så jag känner mig tämligen begränsad. Men idag mår jag i varje fall bra. Visst ömmar det i magen, men jag har ätit flera mål och magknipen och luftläckaget är borta. Egentligen är det mest långtråkigt nu.
 
Långtråkighet på lasarett avhjälps enklast genom playtjänster i mobilen. Nu ser jag igenom Fawlty Towers och Solsidan. Varannat avsnitt, för variationens skull. Och så lär väl dagen flyta på. Läkaren var inne i förmiddags och bedömde att jag sannolikt kan åka hem på måndag, vilket blir ljuvligt. Dessutom blir ju kommande natt en timma kortare på grund av sommartidsomställningen och då blir det ju faktiskt måndag en timma tidigare.
 
Men blir det alltför segt får jag väl ta mig en extra promenad i korridoren. Ni som kan, rekommenderar jag en promenad i friska luften. Det är undergörande!

Kommentarer

Postat av: Johan Andersson

Publicerad 2020-03-28 13:26:04

Skönt att du åter är på benen bror, och att underhållningen är löst!
"Pang i bygget" (vem i hela friden har gjort den översättningen tro?) ger fortfarande mest humor per krona trots alla år på nacken...

Postat av: Marjo

Publicerad 2020-03-28 13:32:28

Härligt att du är på benen! Jag tog en promenad efter vattnet (isen) och hade en stark motvind på hemvägen. Du är en kämpe!

Postat av: Anna Enggren

Publicerad 2020-03-28 16:50:13

Det var en jobbig procedur, det förstår jag! Hoppas du kommer hem på måndag! Hos oss på Komvux är det konstigt - inte en elev i sikte. Underligt och ovant att försöka ha lektionerna genom videomöte. Det blir sådär. Längtar redan efter vanliga lektioner.

Postat av: Gunilla

Publicerad 2020-03-29 11:37:01

Så skönt att du mår bättre och snart kan komma hem igen ❤

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela