ALS - livet och politiken

En blogg om att leva med ALS - men också om livet, samhället och vår omvärld

Onsdag 10 juni 2020

Publicerad 2020-06-10 13:42:15 i personligt,

Så tycks det som att utredningen efter mordet på Olof Palme har nått vägs ände. Huruvida rätt mördare är utpekad eller ej, lär diskuteras på många olika forum framigenom misstänker jag. För egen del sker mordet på Palme mitt under min som mest aktiva SSU-period, så det är inte bara ett övergrepp på demokratin jag upplever denna tidiga lördagsmorgon då jag blir väckt av mina föräldrar med den fruktansvärda nyheten. Det är även mitt partis ledare, vilket gör dubbelt ont i den unga sossesjälen.

 

Om vi bortser från den politiska delen av mordet och funderar mer över den mänskliga delen, är det naturligtvis fruktansvärt varje gång någon människa faller offer för dödligt våld. Räcker det inte med sjukdomar och olyckor? Jag minns så tydligt hur jag uppvärderar livets värde den dag vi får barn. Helt plötsligt inser jag vidden av vad ett liv är. Det kan man naturligtvis tycka att jag borde ha gjort innan dess, vilket jag givetvis delvis gjorde, men det blir så övertydligt när man lever med ett litet barn som kämpar hårt med att lära sig alla små steg i livet. Addera sedan alla relationer och all kärlek som en människa är involverad i så inser man hur stort och mäktigt ett människoliv är. När jag sedan får min ALS-diagnos kommer känslan tillbaka igen. Åter inser jag livets storhet och i det fallet blir det förstås ännu tydligare när det är mitt eget liv som hotas. Då är det inte längre enbart en insikt, utan dessutom en känsla. Det är förmodligen i ljuset av detta som min starkaste ångest kommer då jag tänker på mina barn och min egen annalkande död. Paniken över att inte finnas där för dem längre fram i livet. Fruktansvärt!

Betänk sedan hur snabbt ett liv kan vara över. Sjukdomar och olyckor lär vi aldrig kunna skydda oss från helt. Men en våldshandling kan på en sekund radera ett helt människoliv och samtidigt skada alla de människor som finns runtomkring. De här tankarna snurrade i mitt huvud i förmiddags när jag lyssnade på presskonferensen från palmeutredningen. Det är inte bara en statsminister och en demokratins förkämpe som blir skjuten den där kalla februarikvällen. Det är en människa, framför allt. Sedan må var och en dela Palmes ideologiska uppfattningar eller ej. Vad som däremot är övertydligt i vår tid är vikten av att stå upp för demokratiska värderingar och att motarbeta de odemokratiska krafter som börjar brösta upp sig!

Kommentarer

Postat av: Ingela

Publicerad 2020-06-10 18:56:55

Ja den morgonen glömmer man aldrig... vad man gjorde... jobbade extra på ett sjukhem... trodde de skämtade på radion... kollade almanackan efter datumet men sånt skämtar man inte om...

Livets skörhet kommer verkligen på sin spets med barnen 🥺 min sons födelse var ett sånt tillfälle... iltransport med radioutrop mot Örebro... släpp fram brådskande ambulans transport!!!!
sen fredagen den 13:e september -19 när han blir oprovocerat knivhuggen... oxå ambulanstransport mot Örebro.
Tackar 💕 den ambulanssjuksköterskan att hon sa till min son att han skulle ringa mig själv från ambulansen så jag hörde hans röst... och inte någon polis eller läkare...

Din situation är verkligen på sin spets i dessa funderingar TACK för du delar med dig 🙏🏼

Postat av: sandra ledin

Publicerad 2020-06-11 14:24:00

Ja du Palme mordet blir nog aldrig riktigt löst. Precis som många andra mord i detta land. Men utredare har iaf försökt med hans fall, vilket de inte gör med ”vanliga” människor. Så chansen finns att det kommer att komma ett svar en vacker dag.
Mordet på Palme får än att tänka på de man har runt sig och hur snabbt det kan vända. Mord, sjukdomar och olyckor är inget vi kan styra över tyvärr. Det är en del utav livet och det är därför man aldrig ska ta någon i sitt liv för givet. Helre älska för mycke än tänka att man kan ta det i morgon.

Hoppas att du får en fin avslutning på veckan och att sommar vädret håller i sig.

Svar: Tack för det! Då solar vi oss såväl utomhus som i glansen av våra nära☀️😎
Stefan Hagman

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela