ALS - livet och politiken

En blogg om att leva med ALS - men också om livet, samhället och vår omvärld

Måndag 29 juni 2020

Publicerad 2020-06-29 17:16:35 i personligt,

I förmiddags somnade min pappa in. Han blev 82 år. Han led av Parkinsons sjukdom och har det senaste året bott på äldreboende. Men det är inte den bilden som präglar mitt minne av honom.

Min bild av pappa Göte är en aktiv och händig person som alltid hade något projekt på gång. Alltid var det något rum som skulle renoveras eller någon del på huset som skulle fixas till. Och när han inte pysslade med sitt och mammas hus hjälpte han osjälviskt till med husbyggen eller renoveringar i mitt eller mina systrars hus. Pappa var utbildad modellsnickare och var därigenom en väldigt noggrann person, vilket alltid märktes när han skulle bygga något. Det skulle vara millimeterpassning på allting om han skulle bli nöjd. Och nöjd hade han alltid anledning att känna sig, för det blev väldigt bra.
De sista åren som yrkesverksam hade han ett modellsnickeri hemma i källaren. Så för det mesta gick han omkring i snickarbyxor och skjorta när man kom hem för att hälsa på. Men det var inte bara praktiskt arbete som gällde för honom. Han var väldigt barnkär, så barn, barnbarn och barnbarnsbarn hade en stor plats i hans hjärta. Han och mamma tog ofta med sig barnbarn på små husvagnsturer, vilket jag vet att barnbarnen älskade.
Naturligtvis hade jag kunnat skriva spaltmeter om pappas liv. Men idag vill jag bara tacka min älskade pappa för all generositet genom hela livet. Jag har lärt mig så mycket av honom. Mer än jag förstod när jag var yngre. Men idag har han fått frid och slipper plågas av sin sjukdom. Fast jag saknar honom så oändligt!
 

Kommentarer

Postat av: Gunilla

Publicerad 2020-06-29 18:20:49

Så fint skrivet om vår älskade pappa! Han som betytt så oerhört mycket för hela familjen <3!
Idag minns jag alla fina och roliga stunder vi haft och som du skriver, allt han är lärt mig <3 <3 <3

Postat av: Viveca

Publicerad 2020-06-29 19:35:10

Mycket fint du skriver om din pappa. Jag tänker på er alla denna dag. Tag hand er. ♥️

Postat av: Anita

Publicerad 2020-06-29 19:41:07

Jag beklagar sorgen. <3

Postat av: Sirpa

Publicerad 2020-06-29 21:14:33

Jag beklagar fina Göte många fina minnen när vi träffades.Förstår saknaden tänker på er hela fam.

Postat av: Anneli

Publicerad 2020-06-30 07:54:58

Fina Göte ❤️ Så många minnen ❤️ Världens bästa pappa i mina ögon ❤️

Postat av: Marjo

Publicerad 2020-06-30 15:36:59

Jag beklagar sorgen! Fina Göte har fått frid. Du skriver så bra och underbara foton på Göte med barnbarn. ❤️ Kram

Postat av: Ken

Publicerad 2020-06-30 18:44:18

Beklagar ❤

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela